RM-MOTORSPORT
WORMERVEER
|
BMW GESCHIEDENIS (BRON WIKIPEDIA)
Bayerische Motoren Werke, kortweg BMW,(Nederlands: Beierse motorfabrieken) is een Duitse onderneming uit München die auto's en motorfietsen produceert. De onderneming is gevestigd in München, waar eveneens een fabriek en het BMW Museum staat. BMW is het moederbedrijf van Rolls-Royce Motor Cars, daarnaast produceert het bedrijf automobielen onder de naam Mini.
In 2014 produceerde BMW voor het eerst in de bedrijfsgeschiedenis meer
dan 2 miljoen voertuigen. BMW verkoopt zijn motorfietsen onder de
merknaam BMW Motorrad. Tot 2013 was BMW ook eigenaar van Husqvarna.
Geschiedenis
Bayerische Motoren Werke werd in oktober 1913 door Karl Friedrich Rapp gesticht als vliegtuigmotorfabriek onder de naam Rapp Motorenwerke. Als locatie werd het Milbertshofendistrict in München gekozen vlak bij de Gustav Otto Flugmaschinenfabrik, een Duitse vliegtuigenfabriek van Gustav Otto en voorloper van de Bayerische Flugzeug Werke.
Eerste Wereldoorlog
In 1916 verkreeg het bedrijf een contract om V12 motoren te bouwen voor Oostenrijk-Hongarije. Rapp zocht extra kapitaal en vond dat bij Camillo Castiglioni en Max Friz. Een te snelle uitbreiding zorgde voor problemen, waarna Rapp het bedrijf verliet en het bedrijf werd omgedoopt tot Bayerische Motoren Werke GmbH. De leiding van het bedrijf werd overgenomen door Franz Josef Popp, en in 1918 werd de firmanaam gewijzigd in BMW AG.
Na de Eerste Wereldoorlog werd
de fabriek tijdelijk gesloten, en na heropening moest BMW de productie
van vliegtuigmotoren staken en ging voortaan vooral spoorwegremmen
produceren. Na verkoop van het bedrijf aan Knorr-Bremse koopt voormalig meerderheidsaandeelhouder Camillo Castiglioni in 1922 de naam BMW terug en verkoopt deze aan deBayerische Flugzeug Werke. Bayerische Motoren Werke beschouwt de oprichtingsdatum van zijn juridische voorganger Bayerische Flugzeug Werke (7 maart 1916) als zijn oprichtingsdatum.
In 1928 nam BMW de voertuigfabriek Eisenach A.G. over, waar men de kleine Dixi bouwde.
Dit was voor Bayerische Motoren Werke de start als autofabrikant. In
maart 1929 produceerde BMW de eerste auto: de BMW 3/15, een afgeleide
van de Austin Seven. BMW's eerste echte eigen auto's werden vanaf 1933
geproduceerd. Dit waren meer geavanceerde 6-cilinder sportwagens en
sedans. Vooral de 327 sedan en 328 roadster,
snelle 2-liter wagens, waren zeer geavanceerd voor hun tijd. Onder meer
dankzij deze modellen kreeg BMW een naam als bouwer van sportieve
auto's.
Tweede Wereldoorlog
Tijdens de Tweede Wereldoorlog was BMW een grote leverancier van motoren aan de Luftwaffe en van motorfietsen en andere voertuigen aan de Wehrmacht. Een van de motortypen was de 801, een van de krachtigste motoren in die tijd. Een type zijspancombinatie werd Wehrmachtsgespann genoemd.
Tot 1945 werden er in totaal meer dan 30.000 geproduceerd. De BMW
fabriek in Eisenach BMW heeft ook onderzoek gedaan naar straalmotoren, en heeft op raketten gebaseerde wapens geproduceerd.
De Bayerische Motoren Werke-fabrieken werden tegen het einde van de oorlog zwaar gebombardeerd. De fabriek in München werd voor het grootste deel verwoest. De fabrieken in oostelijk Duitsland (Eisenach, Dürrerhof, Basdorf en Zühlsdorf) werden door de Sovjet-Unie in beslag genomen. De Sovjets gingen de BMW ontwerpen nabouwen, maar het betrof feitelijk alleen auto's en de eencilinder BMW R35. Daarom zijn de merken IMZ Ural en KMZ Dnepr geen kopieën van het in Eisenach geproduceerde Wehrmachtsgespann. De Sovjet-boxermachines waren nagemaakte BMW R71 zijspancombinaties, die al in 1939 via Zweedse tussenpersonen waren aangekocht. Rusland produceert het type onder de naam IMZ Ural; Oekraïne onder de naam KMZ Dnepr; en Kazachstan onder de naam Kozak.
Na de Tweede Wereldoorlog
Medewerker in de BMW-fabriek in 1968, werkend aan een 1600-model
Na
de oorlog herstelde BMW zich. De onderneming dreef vooral op de bouw
van motorfietsen. Men bouwde na de oorlog voornamelijk grote
sportwagens en limousines met V8 motor die maar mondjesmaat werden
verkocht. De fabriek kwam daardoor op het randje van het bankroet. De
redding kwam in de vorm van een driewielig 'scootmobiel' in licentie
van het Italiaanse Iso, de BMW Isetta en de BMW 700. De doorbraak kwam met de BMW 1500 uit
1961. Halverwege de jaren zestig had BMW behoefte aan extra
productiecapaciteit, terwijl de ontwikkelings- en productiekosten bij Hans Glas GmbH juist te hoog werden. BMW nam de firma Glas in Dingolfing in
november 1966 over voor 9,1 miljoen DM. Sommige Glas modellen werden
nog enkele jaren in productie gehouden, zoals de 1700 GT Coupé die als
BMW 1600 Coupé verder ging, en enkele Goggomobil modellen.
De Glas 3000 V8 werd juist in productie genomen, en kreeg zelfs geen
echt BMW uiterlijk, met uitzondering van het logo op de grille. In 1969
liep de laatste Goggomobil van de band in Dingolfing. Vanaf dat moment
werden hier uitsluitend nog BMW's geproduceerd. Sindsdien bouwde BMW
een gamma van sportieve sedans en coupés op die leverbaar waren met
veel verschillende motoren, wat in de jaren zestig bijzonder was. Het
merk creëerde een nieuw genre met de 323i uit 1977, een relatief kleine
sedan met achterwielaandrijving en een 6-in-lijn benzinemotor onder de
motorkap. Kenmerkend voor BMW-automobielen is dat de meeste van hun
auto's achterwielaangedreven zijn, al is vierwielaandrijving
tegenwoordig op veel modellen ook leverbaar. Zoals vele andere
automerken zag BMW zich in strijd met de concurrentie gedwongen uit te
breiden. Het bedrijf nam in 1994 het Britse Rover over. In 1998 verloor BMW de strijd om Rolls-Royce van Volkswagen,
maar kaapte de rechten op de naam Rolls-Royce, die bij Rolls-Royce
Aerospace bleken te berusten, voor de neus van Volkswagen weg. Rover
bleek een miskoop en werd in maart 2000 in twee gedeelten van de hand
gedaan, waarbij BMW slechts de rechten op de Mini behield. In 2002 bracht BMW een retro-versie van de vroegere Mini op de markt die wel succesvol is.
Ook in de motorfietsbranche deed BMW goede zaken, de bekende tweecilinder tweewielers werden vanaf de jaren zestig niet alleen populair bij overheidsdiensten, maar ook zeker bij het grote publiek. Begin jaren tachtig maakte BMW de fout de populaire boxermotor te
willen laten vallen ten faveure van 3- en 4-cilinder in lijnblokken,
echter dat besluit werd na stormachtige protesten al snel weer
teruggedraaid. BMW heeft sindsdien de typische boxermotor verder
ontwikkeld tot een modern blok met 4 kleppen per cilinder en dubbele
bougie. BMW is nog steeds een zelfstandig concern en is dus geen
onderdeel van een overkoepelende moedermaatschappij.
BMW
is groot geworden door de autosport. Er zijn ontelbare successen
behaald in de belangrijkste nationale en internationale competities op
het gebied van toerwagens. Kenmerkend voor BMW was vooral de
verwantschap tussen de raceauto's enerzijds en de in serie
geproduceerde auto's anderzijds, aldus Niki Lauda. In de formule 1 is
BMW vooral succesvol geweest als motorenleverancier van het Engelse
Brabham team. Met de sterke 1,5 liter 4 cilinder turbomotor werd Nelson
Piquet in 1983 wereldkampioen. Het was de eerste keer in de
geschiedenis van de formule 1 dat een auto voorzien van een turbomotor
wereldkampioen werd. Later was BMW nog motorenleverancier voor het team BMW-Williams tussen 2000 en 2005. BMW stopte de samenwerking met Williams na het seizoen van 2005. Het kocht het Formule 1-team van Peter Sauber voor de aanvang van het seizoen 2006. Tot en met seizoen 2009 was BMW eigenaar van het team BMW Sauber. BMW heeft zijn eigen raceklasse in Nederland namelijk de BMW 130i Cup.
|
|